Canvi climàtic, Negacionisme i Comunicació d’Influència. Discurs i Estratègies dels Think Tanks a Europa (THINKClima)

Universitat | Universitat Pompeu Fabra (UPF) |
---|---|
Centre/Departament/Grup de recerca | Departament de Comunicació. Grup de recerca “CRITICC”. |
Títol de la recerca | Canvi climàtic, Negacionisme i Comunicació d’Influència. Discurs i Estratègies dels Think Tanks a Europa (THINKClima) |
Àmbit científic | Comunicació social |
Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) | ODS 13: Adoptar mesures urgents per a combatre el canvi climàtic i els efectes d’aquest |
Meta/es a les que contribueix | 13.2. Incorporar mesures relatives al canvi climàtic en les polítiques, les estratègies i els plans nacionals. 13.3. Millorar l’educació, la conscienciació i la capacitat humana i institucional en relació amb la mitigació del canvi climàtic, l’adaptació a aquest, la reducció dels efectes i l’alerta primerenca. |
Per a més informació | https://www.upf.edu/web/thinkclima |
L’escalfament global i els seus efectes sobre el clima presenten un repte sense precedents per a la humanitat. No obstant això, l’evidència mostra que els éssers humans no adopten les mesures necessàries per produir un canvi profund en les tendències mundials i, com a mínim, mitigar les causes del canvi climàtic. Aquest projecte pretén contribuir a la comprensió del motiu pel qual no som capaços de reaccionar i, en fer-ho, ajudar els actors clau (polítics, periodistes, organitzacions, ciutadans) a identificar aquells obstacles que impedeixen el canvi. La nostra proposta se centra en un element clau per aconseguir-ho: els fluxos de comunicació i informació que tenen com a objectiu influir en l’esfera pública.
Els actors clau en l’àmbit del canvi climàtic (polítics, periodistes, organitzacions) es recolzen i influencien mútuament. No obstant això, a Europa, s’ha prestat molt poca atenció a aquells que influeixen (o intenten influir) en aquests actors pel que fa al tema del canvi climàtic. Entre ells, els més importants són els grups d’interès o els de pressió. Aquest projecte pretén estudiar la influència i la comunicació relativa al canvi climàtic per part d’un grup que s’ha anat fent cada vegada més popular durant les últimes dècades: el think tanks. El nostre objectiu és aconseguir-ho centrant-nos en una àrea molt poc investigada: l’estudi de la negació del canvi climàtic a Europa. Per això, oferim una perspectiva crítica i interdisciplinària, que es basa tant en la filosofia moral i la sociologia com en l’economia política crítica de les relacions públiques.
L’objectiu principal d’aquest projecte és analitzar si existeix un discurs coherent de negació o escepticisme del canvi climàtic entre els think tanks a Europa i, si és així, identificar els seus disseminadors, el discurs i el seu impacte.
Aquesta investigació investiga, per tant, l’univers dels think tanks que aborden els problemes del canvi climàtic a Europa per tal d’estudiar la seva estructura, estratègies, discursos i coalicions discursives i, a continuació, identificar les principals narratives que utilitzen, els arguments que donen suport a aquestes narratives i el seu impacte. Això està alineat amb l’objectiu 13 de l’ODS per (1) contribuir a la consciència d’aquells obstacles que impedeixen que la humanitat reaccioni als problemes ambientals; (2) ampliar la nostra comprensió dels think tanks, organitzacions dedicades a proporcionar coneixement a la societat amb l’objectiu d’influenciar-la; i (3) proporcionar una reflexió ètica sobre el paper de la comunicació i la influència sobre el canvi climàtic a Europa.
Impacte:
– Acadèmia (avanç de la recerca sobre polítiques de mitigació i emmarcament del discurs)
– Responsables polítics (ajudant a la presa de decisions sobre polítiques de mitigació)
– Organitzacions mediambientals i de drets dels animals (millora de la defensa dels seus objectius i lobbying)
– Mitjans de comunicació i opinió pública (identificació dels grups d’interès que configuren els discursos i debats)